راه‌کار افزایش تمرکز برای یک برنامه‌نویس

به عنوان یک برنامه‌نویس بارها شده برای رفع یک باگ بعد از ساعت کاری حتی در خواب در ذهن افکار به صورت ناخودآگاه درگیر موضوع شود. این شرایط باعث می شود که توسعه‌دهندگان شاید از نظر فیزیکی خسته نشوند ولی از نظر فکری خستگی را احساس می‌کنند.

در این شرایط شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام به پراکندگی افکار کمک می‌کند،
هر روزه داده‌هایی در ذهن ما می‌گذرد که شاید ۱۰% آن به آینده و هدف ما مربوط باشد و آن ۹۰% دیگر اطلاعاتی است که دانستن و ندانستن آن فرقی به حال روز ما ندارد. هرچند که ما آن مدیا را ما فقط یک‌بار می‌بینیم و به خیال خودمان موضوع در همان حد خواندن و دیدن برای ما مهم بوده است، اما ضمیر ناخودآگاه به آن موضوع خاص فکر می‌کند و حتی در تلاش است که آن مشکل را برطرف کنید(۱).

چرا باید افکار خود را مدیریت کنیم و بروی موضوعی خاص تمرکز کنیم؟ به عبارتی چرا باید افکار را سمت اهداف خود هدایت کنیم؟

ضمیر ناخودآگاه به طور متوسط در هر ثانیه ۵۹٫۹۹۹ میلیون فکر از آن عبور می‌کند، چه بسا خوب است که این افکار را به سوی اهداف و آرزوهای خود هدایت کنیم. تا پیوسته ضمیر ناخودآگاه فرصت‌ها و راه‎حل‌های ممکن برای رسیدن به اهداف را دنبال کند.

در صورتی که افکار را به امان خود رها کنیم و با آن سوشال مدیاها لعنتی پر کنیم، نتیجه افکار ما چه خواهد شد؟
به عنوان مثال ما برای آن اسب دریایی که یک گوش‌پاگن را در آغوش کشیده چه کاری می توانیم انجام دهیم ؟
یا برای تخریب جنگل‌های آمازون توسط مردم بومی برزیل !
اشتباه برداشت نشود من هرگز نمی‌گویم این مثال بی‌اهمیت هستند، خیر! ولی این موارد در زندگی ما جز اولویت‌های ما به حساب نمی‌آیند.

برای افزایش تمرکز و مدیریت افکار چه کاری باید انجام داد؟

با تغییر سبک زندگی به روش راهبان بودایی معابد کوه‌های هیمالیا به راحتی می توانید افکار ذهن خود را هدایت کنید.

سبک زندگی راهبان بودایی روش سخت یا غیرعادی نیست فقط نیاز به ۲۱ تمرین منظم و مستمر دارد تا برای شما عادت شود و بخشی از سبک زندگی شما تبدیل شود.

گام نخست: سحرخیزی

از مزایای سحر خیزی بارها و بارها به اندازه کافی گفته شده و هرچه بیشتر در این مورد بگویم اضافه گویی است.

هدف از سحرخیزی آرامش فکر است که در آن نهفته است.

در ساعت ۴ تا ۶ صبح فعالیت شبکههای اجتماعی به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و در نتیجه در این زمان هیچکس مزاحم شما نمی‌شود. از طرفی تلفن همراه با وجود آنلاین بودن در بی‌صداترین حالت خود خواهد بود.

در صبحگاه با یک تمرین یوگا می‌توانید خون را در رگ‌های خود به جریان بیندازید. ( یک اپلیکیشن مناسب برای یوگا Sworkit که می‌تواند مربی خصوصی خوبی برای شما باشد.)

سپس همچون یک راهب بودایی ۵ دقیقه از زمان خود را به شکرگزاری کنید و بعد از آن برنامه و کاری خود را بنویسید و کار خود را با انرژی آغاز کنید.

به هیچ عنوان کانال و سایت‌های خبری بازدید نکنید و اجازه دهید که با همان روحیه مثبت تسک‌ها پشت سرم انجام دهید.

گام دوم: پیش از خواب

۲ ساعت پیش از خواب به مطالعه آزاد بپردازید و به هیچ عنوان سوشال مدیا خود را چک نکنید. پیش از خواب به رویا پردازی بپردازید و به اهداف خود فکر کنید تا ضمیر ناخودآگاه افکار شما را پیروی کند و آن سمت و سو برود. ( این مورد را امتحان کنید شگفت زده خواهید شد.)

گام آخر

تلاش کنید ذهن شما از رفع یک باگ خارج شود و به چیز های مهم تری فکر کند که مسیر آینده شما تغییر خواهد داد فکر کنید، مطمئن باشید ضمیر ناخودآگاه بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت.

پیشنهاد برای توسعه‌دهندگان:

اگر تمام راه حل های یک مسئله (باگ) را امتحان کردید ولی نتیجه ای نگرفته‌اید، پیش از خواب دوباره تمامی راه حل‌ها در ذهن مرور کنید، صبح که از خواب بیدار شوید ضمیر ناخودآگاه شما باگ را برطرف کرده است. 🙂

منابع

  1. کتاب تمرکز اثر دنیل گلمن
  2. راهبی که فراری‌اش را فروخت اثر رابین شارما
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *