رشد ژاپن، تلاش آگاهانه یا معجزه؟ معرفی کتاب ساخت ژاپن

اگر بخواهم در نوشتن از فردوسی بزرگ الگو بگیرم، باید حرف آخر را در همین ابتدا بگویم. معجزه نبوده است، بلکه مدیریت آگاهانه افراد بود که توانست ژاپن را از پایین‌ترین سطح اقتصادی دنیا به سومین اقتصاد دنیا تبدیل کند.

رتبه بندی کشورها از نظر تولید ناخالصی داخلی gdp
رتبه بندی کشورها از نظر تولید ناخالصی داخلی gdp. منبع تصویر

کتاب ساخت ژاپن، یادنامه بنیانگذار سونی، آکیو موریتا

این کتاب برای آن دسته از افرادی که یک کسب کار کوچک یا بزرگ دارند می‌تواند بسیار جذاب باشد که کل داستان آیکیو موریتا را همراه با تاریخ ژاپن دنبال کنند.

چیزی که در ابتدای کتاب نوپای‌ناب اثر اریک ریز گفته شد می‌توان محوریت کل کتاب ساخت ژاپن دانست. این بود که رشد رفاه و اقتصاد قرن انقلاب صنعتی در واقع انقلاب مدیریتی افراد بود که توانسته بود به آن سرعت رشد کند و رفاه مردم به صورت نمایی ارتقا یابد.

سونی یک شرکت بین المللی بود که در آلمان، آمریکا، انگلستان، فرانسه و… خط تولید راه اندازی کرده بودند و افراد را با فرهنگ‌های مختلف رهبری می‌کردنند.

واک من سونی ساخت ژاپن

توجه شدید سونی به کیفیت هم بسیار قابل تامل بود. موریتا به سادگی معنی کیفیت و بازاریابی در این کتاب بیان کرده. ساخت واکمن در زمان خود معنی کامل کیفیت و بازاریابی بود.
ایده واکمن از کجا به ذهن مدیر سونی رسید؟ درست زمانی که با همسر خود در حال صحبت بود علاقه داشت که یک موزیک را دو نفری با یک چیزی مثل هدفن امروزی ما با باهم گوش دهند و همچنین بسیار کوچک باشد طوری که در جیب به راحتی جا شود تا بتوانند قدم زنان از موسیقی لذت بینید. مگر کیفیت و بازاریابی غیر از این است؟ 🙂

البته الان صحبت کردن راجع سونی کمی سخت است چون جای این شرکت را اپل گرفته است. در دهه ۸۰ خورشیدی زمانی که سونی یک محصول وارد بازار می‌کرد سبک زندگی مردم دگرگون می کرد. الان شرکت هایی مثل اپل و تسلا در حال قدرت نمایی هستند.

آکیوموریتا بنیانگذار سونی به همراه محصول پر فروش خود واکمن
آکیوموریتا بنیان گذار سونی با لباس کار رسمی کارخانه

جمله طلایی که در این کتاب من خواندم راجع کارخانه فیلیپس با آن عظمت بود که موریتا پس از بازدید حضوری از آن کارخانه که در یک شهر کوچک در گوشه کوچکی از مملکت کشاورزی بابا خود زمزمه کرد.

اگر فیلیپس توانسته یک همچون کاری انجام دهد، پس ما نیز می‌توانیم.

آکیوموریتا

این هم یک آهنگ معروف از گروه متال آلمانی، در تور خود در ژاپن خواندن
Alphaville – big in japan

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Word Counter

I like the efforts you have put in this, regards for all the great content.